søndag den 30. november 2014

1. søndag i advent | Favoritkonfekt







Det bliver ikke til meget julepynt hjemme hos os i år. Vi er nemlig ved at pakke vores liv i kasser og gøre klar til flytning i december. Men det gør ikke noget at skulle undvære adventskrans og kalenderlys, når der venter et skønt og dejligt hus med vores navn på. 

Helt forladt for julemagi er her nu ikke, og selvom søndagen primært har stået på arbejde, blev der skruet op for hyggefaktoren og klemt masser af julestemning ind. Jeg har drukket the med kanelstang i og spist masser af hjemmelavet konfekt. Jeg elsker især dem med hvid chokolade, og her er tre af mine favoritvarianter: 

Marcipankugler med pistacienødder og hvid chokolade
Kom marcipan rundt om en pistacienød, og rul den til en kugle. Dyb i smeltet hvid chokolade, og drys med hakkede pistacienødder. Skal kuglerne være mindre rustikke, kan man vælge at blende pistacienødderne til en fin mel, der drysses ovenpå kuglerne. 

Marcipankugler med rom, lakrids og hvid chokolade
Jeg elsker marcipan med et lille skvæt rom i (læs: et MEGET lille skvæt). Til 100 gram marcipan bruger jeg en halv teskefuld rom, som jeg ælter godt ind i marcipanen. Jeg kommer en halv mandel indeni marcipankuglerne, som dyppes i smeltet hvid chokolade og drysses med en god lakridspulver - fx den fra Lakritsfabriken.

Marcipankugler med citron, pistacienødder og hvid chokolade
Bland saften og skallen fra en citron sammen med 200 gram marcipan. Rul marcipanen til kugler, overtræk med hvid chokolade, rul dem i finthakkede pistacienødder, og drys med lidt citronskal. 

Glædelig 1. søndag i advent. 

English recap: Happy 1st Sunday of Advent. Although we're packing our lives into moving boxes this December, a little Christmas cozyness is obligatory. Today I ate a bunch of homemade Christmas treats. My favorite were the ones covered in white chocolate and sprinkled with pistachios and licorice powder. You'll find a white chocolate/licorice confections recipe here.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar