torsdag den 18. september 2014

Opskrift: Rigtig gode gulerodsbrud


Jeg forstår ikke helt, hvor tiden bliver af. Ovenstående billeder tog jeg til min fødselsdag tilbage i juli og tænkte, at dem ville jeg lige lægge på bloggen om et par dage. Nu er der i stedet gået et par måneder, og sommerferie og fødselsdag på stranden synes evigheder væk. Men gulerodsbrud smager altid godt, måske endda endnu bedre, når det blæser og er mørkt udenfor, Her får I opskriften på min svigerindes rigtig lækre version:  

Gulerodsbrud (cirka 14 stk)

Du skal bruge: 
50 g gær
2 mælk
2 dl lunkent vand
1 dl olie
Ca 1 kg hvedemel
75 g rørsukker
15 g salt
75 g blødt smør
Æg til pensling
150 g solsikkekerner
4 store, groft revne gulerødder

1. Opløs gæren i vandet
2. Tilsæt mælk og olie, og rør rundt
3. Rør mel, salt og sukker i
4. Tilsæt den bløde smør, og ælt godt med hænderne
5. Lad dejen hæve lunt og tildækket i en times tid
6. Klem lidt af gulerodssaften over dejen, og ælt - så får den endnu mere smag og en fin farve
7. Kom dejen ud på et meldrysset bord, og lav en hulning
8. Kom gulerødder og solsikkekerner i hullet, og luk dejen omkring det
9. Ælt dejen godt, og sæt store, tilfældige klatter på en bageplade med bagepapir
10. Pensl med æg, og lad bollerne efterhæve i en time
11. Bag ved 220 grader i 15-20 minutter, eller til bollerne er gyldne og lyder hule

English recap: For my birthday brunch back in July (how time flies!) I served the lovliest carrot rolls. You'll find a similar recipe here.

1 kommentar:

  1. Den skal jeg næsten prøve! Jeg plejer at bruge en anden opskrift, hvor jeg slet ikke behøver at have hænder i dejen. Den røres sammen med dejkroge eller køkkenmaskine og sættes på bagepladen med skeer. dejligt nemt, når man har små børn...

    SvarSlet