torsdag den 13. februar 2014

Opskrift: Minestrone Suppe


Min mor har en italiensk 'mama' boende i sig. En vaskeægte, altkokkererende italienermor, der med sine køkkentryllerier kan forvandle selv den koldeste januardag til en lun sommeraften med toscansk vingårdsstemning og cikadesang. Øverst på min favoritliste over Ullamors køkkenhits ligger minestrone suppe, en grøntsagsspækket klassiker med seriøs x-factor. Jeg har optur over, at noget så sundt kan smage så godt, og så har jeg endda fået lov at snuppe opskriften og skrive den i min lille, grå opskriftsbog, hvor den overshiner alle de andre supper. Det tager tid at skære, snitte og hakke de grønne venner, men jeg synes, det er håndkramperne værd. 

Minestrone suppe (6 personer):

1,5 l. grøntsagsbouillon 
3 spsk olivenolie
1 stort, finthakket løg
1 finthakket porre
2 finthakkede gulerødder
2 skrællede kartofler i tern
2 squash
3 hakkede blegselleri
1 ds. hakkede tomater
2 fed hvidløg
1 laurbærblad
Timian
Salt og peber
Pesto 
Evt. pasta
Revet parmasan

Svits løg og porrer i olivenolie på bunden af en stor gryde, til de er bløde. Tilsæt hakkede gulerødder, blegselleri og hvidløg, og lad det svitse i cirka 5 minutter. Tilsæt kartofler, svits yderligere 3 minutter, og hæld så den varme bouillon i. Tilsæt timian, laurbærblad, salt og peber, og lad suppen småkoge i 10 minutter. Tilsæt til sidst de hakkede tomater og evt. lidt kogt pasta, og smag så til med pesto. Server med en stor håndfuld parmasan på toppen, og nyd en stund i syden.

English recap: My mum knows her way around a kitchen, and Italian cooking is her specialty. Her minestrone soup is a big favorite of mine, and luckily she has allowed me to use her recipe, which now stands proudly on the pages of my little grey book filled with recipes which fade in comparison. Minestrone is absolutely delicioso, and on top of that it's packed with veggies and vitamins. You'll find a similar recipe right here

2 kommentarer:

  1. Oi den skal jeg pröve at lave snart! Jeg elsker minestrone suppe og bestiller det tit, hvis jeg er ude at spise, men har faktisk aldrig prövet kräfter med at lave det selv. Tak for opskrift, dine plejer jo at väre gode! :)

    /Cindi

    http://cherriesandsunflowers.blogspot.com/

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, gør det. Jeg synes i hvert fald, den er toplækker :-)

      Slet