lørdag den 19. oktober 2013

Surdejsrugbrød



Det dersens efterårsferie er altså slet ikke tosset. Jeg hylder hjemmesyslerrierne og nyder, at jeg for eksempel har tid til noget så simpelt som rugbrødsbagning. Der skal ikke meget til at gøre mig glad. Min mor, som aldrig kunne drømme om at købe brød, laver efter min mening jordens bedste surdejsrugbrød. I ved, den slags rugbrød, der gør, at det, man køber i Netto, bare aldrig bliver det samme. Jeg har lånt hendes opskrift og fået lov at dele den med Jer. Den er fattig på fedt og dejligt simpel:

Surdejsrugbrød

1. dag:
1 portion surdej (se fx her, hvordan du laver en surdej)
0,5 - 1 liter lunkent vand
500 g rugmel
300 g skårne knækkede rugkerner
250 g hvedemel

Ingredienserne røres godt sammen til en dej, som gerne skal være blød og klistret. Lad dejen hæve tildækket i 12 - 24 timer.

2. dag:
500 g rugmel
2 spsk salt 
2,5 - 5 dl. lunkent vand

Ingredienserne tilsættes 1. dags portionen, og det hele røres godt sammen til en fast, sej dej. Tag evt. en portion surdej fra, som gemmes på køl til næste gang, der skal bages surdejsbrød. Fordel dejen i en smurt form (den hæver en del, så fyld kun halvdelen af formen). Lad dejen hæve tildækket i 2 - 6 timer, og bag herefter rugbrødet nederst i ovnen ved 200 grader 1 cirka halvanden time.

English recap: I'm kind of big on autumn holidays and having time for little home doings, such as baking sourdough rye bread. My mom, who would never dream of buying bread, makes the best sourdough bread there is, and she was kind enough to let me steal her recipe. Similar here.

VINDEREN AF KONKURRENCEN OG EN COOL T-SHIRT ER PIA, SOM MODTAGER EN MAIL / THE GIVEAWAY WINNER IS PIA, WHO WILL RECEIVE AN E-MAIL.



3 kommentarer:

  1. Uhm, hvor ser det bare lækkert ud :D

    SvarSlet
  2. Mmmh, lækkert! Man kan næsten forestille sig duften, det er så godt med hjemmebag.

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der er ikke meget, der slår duften af hjemmebag :-)

      Slet